We spelen allemaal wel eens een spelletje, ook online. Sterker nog, ongeveer de helft van de Nederlanders gamet wel eens. En gratis games als CandyCrush, Wordfeud en Fortnite zijn al jaren razend populair. Vraag jij je wel eens af waarom online games gratis aangeboden worden? Willen de makers geen geld verdienen? Natuurlijk wel, maar hun verdienmodel zit ‘m niet in het verkopen van games. Hoe dat zit, leggen we je graag uit.
Gratis betekent niet dat er geen geld verdiend wordt
Dat jij een game gratis kunt spelen, of bijvoorbeeld kunt downloaden in de App Store of Play Store, betekent niet dat er geen geld verdiend wordt door de makers. Fortnite is gratis te downloaden en te spelen, maar levert de makers wel al jaren het meeste op van alle games.
In de eerste twee jaar na lancering, 2018 en 2019, werd er in het totaal 9,2 miljard dollar omgezet door Epic, het bedrijf achter Fortnite. De winst over die twee jaar was 5,5 miljard dollar. Daarmee staat het spel bovenaan het lijstje bestverdienende games, en dat voor een gratis spel…
CandyCrush had in een periode van een jaar, van juli 2017 tot en met juni 2018, een winst van 1 miljoen dollar.
In-game aankopen
Deze spellen verdienen hun geld met allerlei aankopen die je in het spel kunt doen. Bij CandyCrush gaat dat om extraatjes waarmee je levels gemakkelijker kunt halen, of extra levens. Je kunt al een booster kopen vanaf 99 cent, dus hoe kan dat lucratief zijn? Doordat, hoe meer je in een keer uitgeeft, hoe meer boosters je krijgt.
Bij Fortnite geef je je geld uit aan uitdagingen en accessoires om je personage op te leuken. Deze heb je niet nodig om het spel te kunnen spelen, maar je voelt een groepsdruk om het wel te doen omdat je er anders niet bijhoort. En dat lijkt dus lucratief genoeg voor de makers.
Reclame en kennismaken
Gratis spellen worden ook ingezet om je kennis te laten maken met een spel. Dit gebeurt bijvoorbeeld ook bij online casinospellen: door ze je eerst gratis te laten spelen, hopen de makers en online casino’s dat je het zo leuk vindt dat je het voor echt geld gaat spelen. En daar verdienen ze dan uiteraard aan. Het is dus bedoeld om je lekker te maken. Wil je dat eens proberen? Klik hier.
Bij spellen als Wordfeud krijg je regelmatig reclame te zien. Hiermee verdient de maker zijn geld, zoals dat ook bij tijdschriften en op radio en tv gebeurt. Vaak kun je ervoor kiezen om een betaalde versie van het spel aan te schaffen, dan zie je geen reclames meer. Spotify is een bekende dienst die ook dit principe hanteert.
Ook door spellen te laten koppelen aan Social Media profielen, zoals Facebook, ontvangen de makers gegevens die geld waard zijn. Ergens in de kleine lettertjes valt dan te lezen dat zij jouw gegevens mogen delen met anderen, die jou vervolgens reclame gaan laten zien. Er wordt niet voor niets gezegd dat als online iets gratis is, je toch altijd betaalt. Al is het met je gegevens dus.