Overweeg je om over te gaan op elektrisch rijden? Veel mensen gingen je al voor om milieu- of bespaarredenen. Het kan zijn dat je nog je twijfels hebt; het immers geen kleine overstap. Om je te helpen om te bepalen of elektrisch rijden wel of niet voor jou geschikt is, gaan wij even enkele dingen met je doornemen die belangrijk zijn om op te letten als je je benzine inruilt voor stroom.

1. De kosten

Als eerste is het zaak om in acht te nemen welke kosten het elektrische rijden met zich meebrengt. Om te beginnen zijn elektrische auto’s vaak wat duurder dan benzine- of dieselauto’s. Dit heeft met name te maken met het accupakket. Echter, daartegenover staat dat elektrische auto’s in hun gebruik juist goedkoper zijn.

Dit heeft te maken met het feit dat elektriciteit over het algemeen goedkoper is dan brandstof. Daarnaast kan je kijken of je recht hebt op aanschafsubsidie voor de aankoop van je elektrische auto. Let wel op: bij een hybride auto heb je dit recht niet. Over het verschil tussen deze twee types vertellen we straks meer.

2. Het soort auto

Een van de belangrijkste factoren is nog wel het type elektrische auto waar je voor zou willen gaan. Twee soorten modellen die vaak worden gekozen zijn de BEV en de PHEV, oftewel respectievelijk de volledig elektrische auto en de plug-in hybride.

Zoals de namen al doen vermoeden, rijdt de BEV volledig op elektriciteit en heeft de PHEV naast een elektrische motor ook nog een brandstofmotor. Andere verschillen zijn dat de BEV een elektrisch bereik heeft van 291 kilometer, en de PHEV een elektrisch bereik van 42 kilometer.

3. De actieradius

De actieradius wordt op theoretische waarde bepaald. Dit komt doordat er in praktijk te veel afwijkingen kunnen zijn; soms tot van vijftien à twintig procent. Denk hierbij aan onder andere de omstandigheden van de weg en het weer, de manier waarop je rijdt, en in hoeverre je de accu gebruikt voor zaken als je airco.

4. De capaciteit van de accu

De accucapaciteit is van directe invloed op de hoeveelheid elektrische kilometers die men kan rijden. We drukken de accucapaciteit uit in kWh – oftewel kilowattuur. Het elektriciteitsverbruik van een gemiddelde elektrische auto is ongeveer 0,08 tot zo’n 0,3 kWh per kilometer.

Belangrijke factoren die de elektriciteitsverbruik van een auto beïnvloeden, zijn de manier waarop de auto wordt gebruikt, en het gewicht dat de auto heeft. Zo kan een kleine auto die niet veel weegt meer kilometers rijden dan een zware auto die over dezelfde accucapaciteit beschikt.

5. Het opladen

Wanneer je een elektrische auto koopt, kan je in de specificaties terugzien wat de laadtijden van de auto zijn. Hierbij wordt er onderscheid gemaakt tussen het standaard laden en snelladen. De snelheid van het laden, hangt van diverse factoren af. Enkele voorbeelden om hierbij aan te denken, zijn de batterijcapaciteit, het vermogen van de elektrische laadpaal en de temperatuur van de batterij.

Tot slot is het ook belangrijk om rekening te houden met waar je kan opladen. Naast dat je bijvoorbeeld op kan laden op je werk, dien je ook een laadpunt te hebben bij je thuis én moet je gebruik kunnen maken van de publieke laadpalen. Hiervoor heb je een laadpas nodig. Deze kan je – soms gratis – aanvragen bij diverse aanbieders.

0 Shares:
You May Also Like