Wanneer je als gokker de keuze gaat maken voor een geschikt online casino, moet je op een aantal zaken extra goed letten. De klantenservice is er daar zeker een van. Het kan je veel vertellen over hoe een goksite in elkaar zit en of ze hun klanten waarderen.
Mocht je met een probleem zitten, dan is het namelijk wel zo fijn als er snel een goede oplossing wordt aangedragen. Wil je weten waar een goede ondersteuning voor een online casino allemaal aan moet voldoen?
Lees dan hieronder hoe het precies zit, en waarom klantenservice zo’n belangrijk onderdeel is van een online casino, al geldt dat trouwens in feite voor ieder bedrijf.
Sinds het mogelijk is om in Nederland legaal online te gokken, zijn er veel dingen verbeterd voor online gokkers. Er is veel informatie zoals beoordelingen en gidsen te vinden. Dit is bijvoorbeeld het geval op informatieve websites zoals casinosource.nl.
Wanneer je als speler meer wilt leren over bepaalde goksites, tafelspellen, gokkasten of bonussen zijn er genoeg plekken die deze informatie bieden, en dus is de Nederlandse online gokwereld heel wat transparanter geworden.
Overzicht
Belang van klantenservice
Een goede ondersteuning kan je veel vertellen over de kwaliteit van online casinos. Wanneer een goksite niet al te betrouwbaar is, begint dat vaak bij de klantenservice. Er is trouwens nog een aantal manieren om dit te herkennen, waar we later nog op terug zullen komen.
Eerst gaan we kijken naar wat de klantenondersteuning of helpdesk van een online casino juist wel goed maakt. Laten we eerlijk zijn, het is altijd leuker om eerst te focussen op het positieve in plaats van alles van de minder zonnige kant te bekijken.
Wat maakt een helpdesk goed?
Het gaat bij een goede klantenservice niet alleen om goede bereikbaarheid, maar er zijn nog een aantal elementen dat flink meetelt.
Om een duidelijker beeld te scheppen van wat ervoor zorgt dat gokkers zich gewaardeerd voelen en het idee krijgen dat hun vragen en problemen serieus worden genomen, zie je hieronder meerdere punten. Deze samen zorgen voor een kwalitatief goede ondersteuning:
- 24/7 bereikbaarheid
Goede bereikbaarheid is vandaag de dag een must. We zijn er allemaal aan gewend geraakt dat vragen snel worden beantwoord. De meeste goksites hebben daarom 24 uur per dag en 7 dagen per week medewerkers die actief zijn.
Vaak gaat dit middels een live chat-functie, die ervoor zorgt dat je altijd direct met een medewerker kunt spreken. Mocht een online casino niet doorlopend bereikbaar zijn, dan wordt dat daarom toch vaak als een minpunt gezien.
- Meerdere kanalen
We noemden al even de live chat-mogelijkheid, maar de meeste casinosites zijn op nog veel meer manieren te bereiken. Vaak kun je een contactformulier invullen of je vragen sturen naar een speciaal e-mailadres.
Andere mogelijkheden zijn om telefonisch contact op te nemen of te kijken naar de pagina met veelgestelde vragen. Hierop staan de meest voorkomende vragen met bruikbare antwoorden.
- Bekwame medewerkers
Het is leuk wanneer een online casino altijd bereikbaar is, toch gaat het vooral om de manier waarop je geholpen wordt. Een goede helpdesk is daarom niet alleen doorlopend bereikbaar, maar beschikt ook over medewerkers die precies weten wat ze aan het doen zijn.
Op die manier krijg je altijd adequate antwoorden op je vragen en word je echt verder geholpen, in plaats van dat je aan het lijntje gehouden wordt.
- Speciale klachtenprocedure
De meeste vragen kunnen simpel worden opgelost, maar soms kan het zijn dat er geschillen ontstaan. En of dit nu de fout is van een online casino zelf of de speler, het is altijd goed als hier een speciale procedure voor is.
Vandaar dat de meeste goksites een speciale pagina hebben voor klachten. Er is dan een afdeling die ervaring heeft met dit soort zaken, zodat ze naar behoren kunnen worden afgehandeld.
Overige kenmerken betrouwbare online casinos
Buiten alle bovenstaande criteria waaraan een betrouwbaar online casino met goede klantenservice moet voldoen, is er nog meer. Door goed op onderstaande zaken te letten weet je zeker dat je te maken hebt met een aanbieder van kansspelen die veilig is.
Kijk daarom extra goed naar deze punten voordat je ergens een account aanmaakt en begint met spelen.
Licenties en vergunningen
Misschien klinkt het wat overbodig om te zeggen, maar het is nooit raadzaam om bij een casinosite zonder geldige licentie te gaan gokken.
Hiermee neem je onnodig veel risico, terwijl er inmiddels meer dan genoeg aanbieders zijn in Nederland met een geldige vergunning. Neem daarom het zekere voor het onzekere, en kies voor aanbieders met een geldige licentie.
Spelaanbod
Een uitgebreid spelaanbod is altijd fijn, zeker wanneer je van zowel gokkasten, tafelspellen als het live casino houdt. Het is tevens een teken dat je met een gerenommeerd online casino te maken hebt.
Als er veel van de meest populaire spellen zijn terug te vinden, is dat alleen maar goed. Dat sluit overigens naadloos aan bij het onderstaande punt, over de software-ontwikkelaars met wie wordt samengewerkt.
Software-aanbieders
De beste en meest succesvolle softwareproducten moeten ook aan verschillende voorwaarden voldoen. Ook zij werken onder licenties en maken bijvoorbeeld gebruikt van Random Number Generator (RNG). Dit verzekert je dat de uitkomst van iedere speelronde geheel willekeurig tot stand komt.
Als er veel bekende namen bij een online casino te vinden zijn, is dat dus goed nieuws. Het betekent dat de kans zeer groot is dat deze goksite te vertrouwen is, want als dit niet het geval is zullen de grote spelontwikkelaars niet graag met hen in verband worden gebracht.
Betaalmethoden
Normaal gesproken is er een aantal betaalmethoden die je standaard in Nederlandse online casino’s kunt terugvinden. Hiervan is iDeal een goed voorbeeld.
Wanneer er alleen maar betaalopties zijn die je niet bekend voorkomen of die er vaag uitzien, kan dat een slecht teken zijn. In een dergelijk geval doe je er goed aan nog eens te controleren hoe betrouwbaar deze goksite precies is.
Beoordelingen
Er zijn online heel veel beoordelingen en recensies te vinden. Vaak worden deze geschreven door deskundigen, maar soms ook door andere spelers. Deze beoordelingen kunnen je helpen een goed beeld te krijgen van hoe betrouwbaar een online casino is.
Er kan natuurlijk altijd een ontevreden klant zijn, maar als er tientallen ontevreden reacties worden geplaatst is dat wel een goede reden om twee keer na te denken alvorens je ergens gaat inzetten.
Privacybeleid
In het privacybeleid kun je veel informatie lezen over hoe er met gevoelige gegevens wordt omgegaan. Zo kan er onder andere worden gelezen waarvoor persoonsgegevens worden gebruikt en staat er als het goed is vermeld dat deze nooit zomaar worden doorgespeeld aan derden of externe partijen.
Goede websites zullen bovendien gebruik maken van SSL-versleuteling, waardoor alle transacties en uitwisselingen van gegevens veilig verlopen.